Δευτέρα, 12 Ιουλίου 2010

ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΟΔΟ ΤΟΥ ΣΕΛΙΝΟΥ Προϋπόθεση η ενότητα

Γιώργος Γεωργακάκης

Η ενότητα μεταξύ όλων των Σελινιωτών αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την προκοπή της πρώην επαρχίας, ειδικά την επόμενη περίοδο που θα τεθεί σε εφαρμογή ο “Καλλικράτης” και οι τρεις υφιστάμενοι Δήμοι (Ανατολικού Σελίνου, Καντάνου και Πελεκάνου) θα αποτελέσουν έναν νέο Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Καντάνου - Σελίνου).
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από την πλειονότητα των τοποθετήσεων και των χαιρετισμών που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια του διήμερου συνεδρίου με θέμα «Το Σέλινο των Αρμάτων και των Γραμμάτων», το οποίο συνδιοργάνωσαν, το περασμένο Σαββατοκύριακο, στο δημαρχείο Καντάνου, η Ιστορική, Λαογραφική και Αρχαιολογική Εταιρεία Κρήτης (ΙΛΑΕΚ) και ο Δήμος Καντάνου, υπό την αιγίδα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Χανίων.
Στη διάρκεια του συνεδρίου έγιναν ενδιαφέρουσες ομιλίες από σημαντικούς ομιλητές, με επίκεντρο τα Άρματα και τα Γράμματα στο Σέλινο κατά τα παρελθόντα έτη. Βασική επισήμανση των περισσότερων εισηγητών ήταν ότι το Σέλινο διαθέτει έναν τεράστιο πλούτο στον τομέα του Πολιτισμού, τον οποίο οι Σελινιώτες οφείλουν, κατ’ αρχήν, να προστατέψουν και, εν συνεχεία, να αναδείξουν, καθώς αποτελεί ένα αδιαμφισβήτητο συγκριτικό πλεονέκτημα της περιοχής, που μπορεί να συμβάλλει, τα επόμενα χρόνια, στην προσπάθεια για ανάπτυξη και ενίσχυση του τοπικού εισοδήματος.
Ο ΕΥΤΥΧΗΣ ΔΑΜΙΑΝΑΚΗΣ
O βουλευτής Χανίων του ΠΑΣΟΚ, Ευτύχης Δαμιανάκης, στον σύντομο χαιρετισμό του, επισήμανε ότι «και τα Γράμματα και τα Άρματα έχουν καταγραφεί ιστορικά. Και μάλιστα με πολύ μεγάλα γράμματα στην Ιστορία. Η δική μου παρουσία εδώ αφορά περισσότερο το μέλλον της επαρχίας, γιατί το μέλλον οφείλει να είναι αντάξιο του παρελθόντος. Και αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο όταν καταφέρουμε ενωμένοι, τον πολιτισμικό και λοιπό πλούτο, που διαθέτουμε ως επαρχία, να τον διατηρήσουμε στο μέλλον. Γιατί η φροντίδα όλων μας πρέπει να είναι το μέλλον της νέας γενιάς. Των νέων παιδιών, όλης της χώρας, όλου του κόσμου, και των νέων παιδιών της επαρχίας μας. Νομίζω ότι εκεί πρέπει να στοχεύσουμε, γι’ αυτό πρέπει να αγωνιστούμε. Αφήνοντας μικροκομματικές, μικροπολιτικές και άλλες λογικές στα θέματα της ανάπτυξης, του πολιτισμού και της διαμόρφωσης όρων και συνθηκών, που θα κάνουν την επαρχία μας ανταγωνιστική, προς όφελος των πολιτών της. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα του μέλλοντος. Σε αυτό θα είμαι παρών», υπογράμμισε ο κ. Δαμιανάκης.
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΙΛΑΕΚ
Την ανάγκη συμπόρευσης όλων των Σελινιωτών, τόνισε και η πρόεδρος της ΙΛΑΕΚ, Αρχόντισσα Ναναδάκη - Παπαδερού. Όπως είπε, «πρέπει να υπάρχει ενότητα. Εάν θέλουμε να προκόψει το Σέλινο πρέπει όλοι οι Σελινιώτες, ενωμένοι, να αγωνιστούμε γι’ αυτό. Και τώρα που προκύπτει ο νέος Δήμος με το σχέδιο «Καλλικράτης» πιστεύω ότι αυτό θα είναι πάρα πολύ ωφέλιμο για το Σέλινο, γιατί θα είμαστε όλοι μαζί. Το Σέλινο μπορεί να πετύχει πολλά. Αλλά πρέπει να φύγουμε από τη σφαίρα του εγώ και να πάμε στη σφαίρα του εμείς», σημείωσε η κα Ναναδάκη - Παπαδερού, επισημαίνοντας, παράλληλα, ότι «πρέπει οπωσδήποτε η πολιτιστική κληρονομιά, που αυτή τη στιγμή διαθέτει το Σέλινο, να προστατευθεί και να αξιοποιηθεί πάση θυσία. Το Σέλινο έχει 145 βυζαντινές εκκλησίες, εκ των οποίων οι περισσότερες θέλουν συντήρηση και μερικές κινδυνεύουν να καταρρεύσουν. Έχουμε επίσης τις αρχαίες πόλεις. Είναι η Υρτακίνα, η Λισός, η Έλυρος, η Συία, που ποιος ξέρει τι θησαυρούς κρύβουν μέσα τους και που κάνουμε τόσους αγώνες εδώ και χρόνια, κάπου να αρχίσει μια ανασκαφή, κάπου να έρθουν κάποια πράγματα στο φως, όσα έχουν μείνει βέβαια από τους αρχαιοκάπηλους, γιατί μέχρι να οργανωθεί η Αρχαιολογική Υπηρεσία ποιος ξέρει πόσα έφυγαν».
Αναφερόμενη στα συνέδρια που συνδιοργανώνει τα τρία τελευταία χρόνια η ΙΛΑΕΚ με τους Δήμους της πρώην επαρχίας Σελίνου, η κα Ναναδάκη - Παπαδερού υπογράμμισε ότι «σκοπός των συνεδρίων αυτών είναι κυρίως να βγει το Σέλινο από μια αφάνεια, στην οποία βρισκόταν κατά το παρελθόν. Ενώ το Σέλινο έχει μια ιστορία σπουδαία, ήταν κάπως ξεχασμένο. Το ηλεκτρικό ρεύμα ήρθε στη Σούγια το 1972. Ο οδικός άξονας που συνδέει τα Χανιά με τη Σούγια ολοκληρώθηκε το 1979 - 1980. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι η επαρχία μας επί σειρά ετών είχε παραμεληθεί».
ΝΟΜΑΡΧΗΣ - ΔΗΜΑΡΧΟΙ
Ο νομάρχης Χανίων, Γρηγόρης Αρχοντάκης τόνισε ότι η διοργάνωση του συνεδρίου αποτελεί μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να τερματιστούν οι όποιες αντιπαραθέσεις υπήρξαν το τελευταίο διάστημα με αφορμή τα όσα προβλέπει ο «Καλλικράτης» και υπογράμμισε ότι μόνο ενωμένο το Σέλινο θα καταφέρει να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις των καιρών.
Την ανάγκη κοινής πορείας όλων των Σελινιωτών τα επόμενα χρόνια, προκειμένου να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του τόπου, ο Πολιτισμός και το περιβάλλον, επισήμανε και ο δήμαρχος Καντάνου, Ευτύχης Δασκαλάκης. «Όλοι μαζί μπορούμε περισσότερα, όλοι μαζί μπορούμε καλύτερα», είπε χαρακτηριστικά.
Παράλληλα, τόνισε τις προσπάθειες που καταβάλει τα τριάμισι τελευταία χρόνια η Δημοτική Αρχή του Δήμου Καντάνου για την προστασία τόσο του περιβάλλοντος, όσο και της ιστορικής - πολιτιστικής κληρονομιάς της περιοχής, κάνοντας ιδιαίτερα αναφορά στον δρόμο Άναβος - Κάντανος, στο φαράγγι της Καντάνου, αλλά και στη δρομολόγηση του Ιστορικού - Λαογραφικού Μουσείου.
Χαιρετισμούς απηύθυναν και οι δήμαρχοι Πελεκάνου, Γιώργος Ζουριδάκης και Ανατολικού Σελίνου, Λευτέρης Παπαδερός, επισημαίνοντας την ανάγκη να γίνουν τα σωστά βήματα το επόμενο διάστημα, με στόχο την ανάπτυξη του Σελίνου στο σύνολό του.

Ο φυσικός και
ιστορικός πλούτος

Σε ανακοίνωση της Κίνησης Πολιτών του Δήμου Καντάνου επισημαίνεται μεταξύ άλλων: “Στο επίκεντρο του Συνεδρίου της ΙΛΑΕΚ βρέθηκε ο φυσικός και ιστορικός πλούτος του Σελίνου, κατατέθηκαν σκέψεις που εδώ και καιρό η Κίνηση Πολιτών του Δήμου Καντάνου, μια ανεξάρτητη κίνηση με επικεφαλής τη Σ. Αλφιέρη και υποψήφια δήμαρχο στον Δήμο Καντάνου - Σελίνου, βάζει έντονα στο τραπέζι την εναλλακτική πρόταση ανάπτυξης του Σελίνου.
Ξεκινήσαμε δειλά το 2007 να βάλλουμε έναν δείκτη προστασίας στο ιστορικό φαράγγι και στον λιθόκτιστο δρόμο του Σελίνου, σε συνεργασία με την πρωτοβουλία Καντάνου για την ανάδειξη και την προστασία του ιστορικού της φαραγγιού”. Τονίζεται ακόμα: “Εμείς καταθέτουμε δημόσια τις προτάσεις μας για την ανάπτυξη του τόπου, δεν μας ενδιαφέρουν οι εντάσεις μας ενδιαφέρει το αύριο του Δήμου μας το αύριο των νέων παιδιών που αναζητούν λύσεις επιβίωσης στον τόπος που γεννήθηκαν και έχουν σήμερα τον πρώτο λόγο”.

“Ανατρέχω στο παρελθόν,
οραματίζομαι το μέλλον”

Στη διάρκεια του συνεδρίου, ο κ. Μανώλης Μπουζάκης μίλησε με θέμα «Σέλινο: Ανατρέχω στο παρελθόν. Οραματίζομαι το μέλλον». Μεταξύ άλλων, υπογράμμισε ότι οραματίζεται το Σέλινο ως «μια αδιαίρετη ενότητα».
Ο κ. Μπουζάκης υπογράμμισε, ακόμη, ότι «είμαστε γεννήματα κι αναθρευτάρια μιας φύσης μοναδικής. Όμορφης και πολύ πλούσιας. Ναι, καλά ακούσατε! Πολύ, πολύ πλούσιας. Δεν είναι σχήματα λόγου αυτά. Είναι μια κραυγαλέα πραγματικότητα. Το μέλλον αυτής της φύσης είναι και το δικό μας μέλλον. Τη φύση τη σεβόμαστε και συνεργαζόμαστε μαζί της. Η συνεργασία αυτή απαιτεί μελέτη και γνώση. Οι εικόνες του χθες είναι μόνο ελκυστικά ερεθίσματα. Ο σχεδιασμός του αύριο απαιτεί σκληρή και μεθοδική εργασία. Οι αστικές, καταπιεστικές και βάρβαρες κοινωνίες του σύγχρονου κόσμου δημιουργούν κάθε μέρα στρατιές απελπισμένων συνανθρώπων μας, που ψάχνουν εναγωνίως πρόσκαιρα ή και μόνιμα καταφύγια αναψυχής και ανακούφισης. Δε μένει παρά να κατανοήσουμε, να ομονοήσουμε και να συνεργαστούμε. Αυτά μπορεί να τα πετύχει μόνο μια κοινωνία πολιτών. Οι ιδιώτες, ξέρετε, αυτοί των αρχαίων παππούδων μας, οι ιδιώτες… περιττεύουν», υπογράμμισε ο κ. Μπουζάκης.
Για τρεις φωτισμένους δασκάλους του Σελίνου: τον Παντελή Βαβουλέ, τον Αντώνη Τρακάκη και τον Μιχάλη Χατζημιχελάκη, μίλησε ο δάσκαλος - λαογράφος, Σταμάτης Αποστολάκης.
«Διάλεξα τρεις σύντομες βιογραφίες δασκάλων του Σελίνου, του παρελθόντος, για να προβληθεί πέραν του κυρίου έργου των: η ιστορική συνεισφορά του ενός για την επαρχία του (Τρακάκης), η λαογραφική κατάθεση του άλλου για τον λαϊκό πολιτισμό μας (Βαβουλές) και η τεράστια εξωσχολική δραστηριότητα του τρίτου για τον τόπο (Χατζημιχελάκης). Τρία φωτεινά πρότυπα, οδηγοί και οδοδείκτες πορείας για τους σημερινούς συναδέλφους μας. Χωρίς να κάνουμε τις απαραίτητες συγκρίσεις των συνθηκών εκείνων με τις σημερινές», επισήμανε με νόημα ο κ. Αποστολάκης.
Η Κάντανος στη δημοτική ποίηση της Κρήτης ήταν το θέμα που ανέπτυξε ο τ. ερευνητής του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, Παναγιώτης Καμηλάκης.
Για τους βυζαντινούς ναούς του Σελίνου, τους ζωγράφους και τις τοιχογραφίες τους, μίλησε η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών, Μαρία Κωνσταντουδάκη - Κιτρομηλίδου.
Στη μάχη του Πύργου της Καντάνου το 1897 αναφέρθηκε η φιλόλογος - ιστορικός, Στέλλα Φραγκιουδάκη.
«Ναχιγιές (επαρχία) του Σελίνου το 1650. Τα νέα δεδομένα της Οθωμανικής κατάκτησης» ήταν το θέμα που ανέλυσε ο ιστορικός ερευνητής, Νεκτάριος Νικολακάκης.
Για τις έφιππες μορφές των Αγίων Γεωργίου και Δημητρίου σε απεικονίσεις ναών από την περιοχή του Σελίνου το πρώτο μισό του 14ου αιώνα, μίλησε η αρχαιολόγος, Μαρία Μαραγκουδάκη.
Στους αρχαίους οχυρωματικούς πύργους της επαρχίας Σελίνου αναφέρθηκαν οι αρχαιολόγοι, Παρασκευή Δροσινού και Αγγελική Τσίγκου.
Για τα τοπωνύμια της πρώην Κοινότητας Σκάφης Σελίνου μίλησε ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ευτύχης Τωμαδάκης.
«Το Σέλινο χθες και σήμερα», ήταν το θέμα που πραγματεύτηκε ο πρόεδρος της Εταιρείας Ανάπτυξης Καντάνου, Βασίλης Κουκουβιτάκης.
«Δεκαπενταύγουστος. Η θρησκευτικότητα ως μνήμη και ταυτότητα. Το εθνογραφικό παράδειγμα του ορεινού χωριού Ροδοβάνι Σελίνου», ήταν το θέμα στο οποίο αναφέρθηκε ο κοινωνιολόγος, Ισίδωρος Παχουνδάκης.
Για τον λαϊκό πολιτισμό της Καντάνου, μοχλό ανάπτυξης της περιοχής, μίλησε η διευθύντρια του Κέντρου Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών, δρ Φιλολογίας, Κατερίνα Πολυμέρου - Καμηλάκη.
Τέλος, ο γενικός διευθυντής του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και Μελετών «Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος», Νίκος Παπαδάκης, ο οποίος δεν μπόρεσε να παραστεί στο συνέδριο λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων, σε σύντομο χαιρετισμό του σημείωσε ότι «το συνέδριο της ΙΛΑΕΚ αποτέλεσε και αποτελεί δημιουργική πνευματική ανάσα, αφού πάντα προσελκύει εκλεκτούς εισηγητές, που, με ιδιαίτερη επιστημονική κατάρτιση, πραγματεύονται θέματα, που αφορούν στην Παράδοση, στην Ιστορία, στην Αρχαιολογία και όχι μόνο του τόπου μας».

www.haniotika-nea.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου