“Θανάτου γαρ θάνατος
ο θάνατος αυτού γέγονεν”
«Δράμα και θάμα τ’ Απριλιού,
γιορτή και του Κυρίου. Λαμπρή...
...μυστικό ρόδο που οι σκληροί
γεννούν του μαρτυρίου σταυροί...
...χαρά των άδολων καρδιών
και των ολόασπρων κρίνων...
Στο στόμα ως έχουν το φιλί του Πάσχα,
όλοι, μεγάλοι, μικροί,
δείξε φιλί αναστάσιμο
και στην Ελλάδα, πάλι, Λαμπρή...
πρόσταξε του όκνου οι δαίμονες
να πέσουν και του μίσους νεκροί, Λαμπρή
για μιαν απίστευτη στο θάμα των Ελλήνων γέννα...»
Κωστής Παλαμάς
Αγαπητοί μου φίλοι και αδελφοί, τέκνα ευλογημένα των επαρχιών μας Κισάμου και Σελίνου.
Εμπνευσμένος από τον Κατηχητικό λόγο του Ιερού Χρυστόμου: “Ει τις ευσεβής και φιλόθεος απολαυέτω της καλής ταύτης και λαμπράς πανηγύρεως...” ο Εθνικός μας ποιητής Κωστής Παλαμάς στο ποίημά του “Λαμπρή”, με τους παραπάνω στίχους, δοξολογεί την Ανάσταση του Χριστού. Γεγονός κορυφαίο για την σύνολη ανθρωπότητα. Επισφράγισμα της Θείας Οικονομίας. Ο Χριστός κατήλθε εν τοις κατωτάτοις της γης και συνέτριψε μοχλούς αιωνίους. Και γι’ αυτό “θανάτου γαρ θάνατος ο θάνατος αυτού γέγονεν”, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Ιερός Χρυσόστομος. Δικαίως λοιπόν το Πάσχα ονομάζεται “εορτή των εορτών και πανήγυρις πανηγύρεων". Η Ανάσταση αποτελεί το κέντρο της πίστης και της λατρείας μας. Θρίαμβος ζωής.
Η εορτή της Αναστάσεως του Χριστού μας δεν είναι μία τυπική εορτή που την συντηρεί και την μεταφέρει η παράδοση μέσα στους αιώνες. Είναι η κατ’ εξοχήν ημέρα και εορτή που ανταποκρίνεται στον βαθύτερο ψυχισμό του Ρωμιού. Η θερμή και φωτεινή πηγή της βιοθεωρίας του και της δοξασίας που έχει για τη ζωή και τον κόσμο ολόκληρο. Η μεγάλη αυτή εορτή της χριστιανοσύνης ήταν πάντα η μεγάλη εορτή του ελληνισμού. Στις δύσκολες ώρες της δοκιμασίας του το γένος μας έβλεπε στη γιορτή της Αναστάσεως του Χριστού την πεποίθηση για την αναγέννηση και την άνοδό του στο φως. Στα σκληρά χρόνια της Τουρκοκρατίας η ευχή ήταν “Χριστός Ανέστη” και η “Ελλάς Ανέστη”. Ο ελληνισμός συνταύτισε το Πάσχα με την ελπίδα, την επιβίωση, την ελευθερία, την χαρά της ζωής. Ιδιαίτερα ο νέος ελληνισμός διαμορφώθηκε με άξονα την ιδέα της Αναστάσεως του Γένους.
Το μήνυμα της Ανάστασης του Χριστού μας, μήνυμα ζωής, ελπιδας, νίκης της αλήθειας κατά του ψεύδους, του θανάτου, του μηδενισμού και της απογοήτευσης, κηρύσσει την ελευθερία από κάθε αιτία φόβου. Και στην εποχή μας, στην κοινωνία μας, στον τόπο και στην πατρίδα μας οι φόβοι αυξάνονται. Επιτείνονται από την διεθνή οικονομική κρίση. Από την δαιμονοποίηση και δυσφήμηση του θυσιαστικού και σταυρικού ήθους, της άσκησης. Από την ανασφάλεια, την αβεβαιότητα, την ανεργία, την μοναξιά, τον καιροσκοπισμό, την καταρράκωση και τον ευτελισμό θεσμών και αξιών. Σε συγχορδία με ψευδοεπιστημονικές δυνάμεις ο ευδαιμονισμός στηλιτεύει την άσκηση, ως παρά φύσιν ζωή, ως καταπίεση και αλλοτρίωση.
Η μεγάλη υπόσχεση μιας υλιστικής ευμάρειας, διαψεύδοντας τις όποιες αρχικά αισιόδοξες προβλέψεις, δείχνει σήμερα να απειλεί την πνευματική και κοινωνική μας υπόσταση, αφού είναι οδυνηρά βέβαιο ότι η ανθρώπινη πορεία έχει εμπλακεί σε δραματικές αντινομίες. Η καθολική επικράτηση του ατομισμού προτάσσει την “βιοτική μέριμνα” στην κλίμακα των αξιών της καθημερινότητας. Μπροστά λοπόν σ’ αυτό το ορμητικό ποτάμι, που απειλεί να σαρώσει και να αφανίσει τα πάντα, έχομε χρέος να αντισταθούμε. Να αγωνιστούμε και να βελτιώσουμε τον εαυτό μας, την οικογένειά μας, το περιβάλλον, τον τόπο μας, την κοινωνία μας, τον κόσμο όλο. Να συνειδητοποιήσομε ακόμα περισσότερο την ανάγκη για μία ανάσταση πνευματική, ηθική και κοινωνική.
Μόνο μέσα από αυτό το πνεύμα, αγαπητοί μου φίλοι και αδελφοί του Αναστημένου Κυρίου μας, μπορεί η πορεία, η πορεία προς τον Γολγοθά, η Σταυρική θυσία και η Ανάσταση του Θεανθρώπου να αποκτήσουν νόημα και σημασία για την ζωή μας. Να φωτίσουν την καρδιά, το νου και την ψυχή μας, για μία ζωή γεμάτη αγάπη και σεβασμό για τον άνθρωπο, ελπιδοφόρα για το μέλλον. Να αναστήσουν τα όνειρα και τα οράματα του Γένους μας.
Χριστός Ανέστη, αδελφοί μου! Το φετινό Πάσχα ας είναι η απαρχή μιας νέας αναστάσιμης πορείας για όλους μας.
Ο Μητροπολίτης
Ο Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος
www.haniotika-nea.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου